dimecres, 30 d’octubre del 2013

Indrets d’Osona (Guilleries i Collsacabra) IV: Pruit i Sant Llorenç Dosmunts.



Dissabte 21

Cap a quarts d’onze del matí vaig sortir de Rupit i em vaig posar en camí cap a Pruit, un petitíssim nucli urbà de cases (pràcticament només l’església i l’antiga escola dels anys 1940), amb prou feines habitat. El camí senyalitzat fins a Pruit és fàcil i en tres quarts d’hora vaig arribar a l’esmentada parròquia, que fins fa uns trenta anys havia constituït municipi independent. A Pruit vaig reposar una estona, tot admirant l’església i les comptadíssimes construccions del nucli arrecerat sota l’ombra del temple, dedicat a Sant Andreu i esmentat en documentació ja l’any 995.

Després de voltar una horeta pels camins que envolten Pruit i poder admirar els camps on hi pasturaven vaques, així com unes quantes masies habitades i dedicades a l’explotació agrària, belles i senyorials, vaig baixar fins a la carretera que uneix Rupit amb Cantonigròs, l’Esquirol, etc. Allí la vaig agafar, tot caminant pel voral, en direcció a Cantonigròs, amb la intenció d’arribar a l’ermita de Sant Llorenç Dosmunts, situada a 3’5 quilòmetres de la carretera que puja fins a Pruit.



Vaig anar caminant pel voral de la carretera fins arribar a les Viles. Allí em van informar que faltava un quilòmetre per arribar al trencall que tomba cap a l’ermita, romànica però modificada al segle XVII, situada en una petita elevació del terreny, enmig dels camps i a la vora de la carretera, en un indret molt agradós.
El retorn fins a Rupit el vaig fer igualment pel voral de la carretera.



                                                                 Paisatge des de Pruit.



                                                                                 Pruit.



                                                                 Sant Llorenç Dosmunts.